Friday, August 6, 2010

Apa-apa yang disimpan dalam alam ghaib


"Bercahaya pada permulaan akan membawa kepada bercahaya pada akhirnya, ia merupakan perkara-perkara batin sama seperti bergantung kepada Allah SWT, cinta dan rindu kepadaNya. Tetapi ia mesti ada penzahirannya yang dapat dikesan"

Pada suatu hari Rasulullah saw peri ke masjid dan melihat ada orang sedang solat sambil memegang janggutnya tanpa henti. Maka sebenarnya orang yang tengah solat tadi hatinya tidak khusyuk kerana anggota badannya tidak khusyuk. Apa-apa yang disimpan dalam ghaib segala rahsia nescaya akan zahir pada anggota zahir(luar).

Apa yang kita lakukan sebenarnya adalah datang dari hati. Ini bermakna hati akan ditonjolkan dalam bentuk perbuatan. Hati terbahagi kepada dua:
i. zahir-hati yang nampak dalam tubuh badan manusia
ii. batin- yang tidak nampak oleh manusia yg mana baik-buruk perlakuan kita bergantung pada hati.

Kebaikan tidak boleh berpura-pura kerana lambat laun ianya akan terbongkar juga. Jika seseorang itu mempunyai hati yang kotor dan dia melakukan kerja kebaikan maka kerja yang dilakukan tidak akan bertahan lama dan akan terbongkar akhirnya dan raut wajahnya juga menunjukkan kepuraan semata-mata.

Dua perkara yang tidak akan berlaku pada orang MUNAFIK adalah jiwanya tenang dan faham agama. Ini kerana orang munafik tidak dapat hidayah dr Allah maka hidupnya tidak stabil dan tidak akan tenteram.

"Dan apabila hanya nama Allah saja yang disebut, kesallah hati orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat; dan apabila nama sembahan-sembahan selain Allah yang disebut, tiba-tiba mereka bergembira hati"
(Surah al-Zumar:45)

No comments:

Post a Comment