Sunday, July 11, 2010

Antara ALAMAT atau TANDA kejayaan

"Antara alamat atau tanda kejayaan sesuatu pada akhirnya adalah dengan kembali kepada ALLAH pada permulaannya"

Ramai di antara kita yang ingin menjadi lebih baik tetapi banyak berdalih dan menyalahkan Qada & Qadar Allah. Jika ingin berjaya , maka kita perlu betulkan niat yang baik pada awalnya. Ini kerana niat yang baik atau perkara yang awal baik menjadi asas yang kukuh, hebat dan baik tetapi dari awalnya tidak elok maka akhirnya akan menjadi buruk juga.

Jika sesuatu perkara yang ingin dilakukan dengan dimulakan perkara yang baik, maka orang lain akan melihat kita melakukan perkara baik. Apabila orang memperkatakan sesuatu yang baik tentang kita, ianya ibarat seperti DOA untuk kita.

Selain daripada itu, sifat baik yang kita lakukan ini menjadi sebagai penghalang atau benteng dari membuat perkara jahat dan maksiat. Seterusnya ianya akan menjarakkan kita dengan orang yang tidak baik.

Syeikh al-Nahjuri berkata:"Sesiapa yang kenyangnya dengan makanan, dia sentiasa berada dalam kelaparan. Siapa yang kayanya dengan harta, dia sentiasa berada dalam keadaan fakir. Siapa yang memohon hajat selain daripada ALLAH dia sentiasa dihalang dan siapa yang minta dlm urusannya selain ALLAH, dia sentiasa dlm keadaan hina"

No comments:

Post a Comment