Saturday, June 26, 2010

Tidak berkehendak sesuatu permintaan

"Segala kesibukan dan selainnya boleh hilang dengan cara kembali memohon kepada Allah SWT tetapi sebaliknya ia semakin sukar disebabkan kuatnya berpaling kepada nafsu & jiwa"

Bab kali ini adalah berkisar dengan hajat atau permintaan kita. Ada hajatnya bergantung kepada makhluk dan ada hajatnya bergantung kepada Allah SWT. Ingatlah bahawa apabila hajat kita bergantung pada Allah SWT ianya amat mudah dan Insya Allah hajat kita akan diperkenankan tetapi apabila hajat kita bergantung pada makhluk ianya amat susah dan orang yang kita bergantung pun meluat dengan kita.

Kita meminta dan memohon pada Allah SWT bermaksud kita ingin permudahkan segala urusan dengan bersandar kepada-Nya. Tanda-tanda kita bersandar kepada-Nya adalah:
1. Berserah pada kehendak
2. Tawakal pada semua urusan
3. Istiqamah

Tanda-tanda kita tidak bersandar kepada-Nya tetapi bergantung pada diri adalah:
1. Melakukan sesuatu mengikut kehendak hati
2. Bergantung kpd sebab tanpa bertawakal pada Allah SWT
3. Lemah dalam istiqamah

Kita seharusnya bertawakal seperti seekor burung. Pada waktu pagi burung berasa lapar tetapi apabila waktu petang burung akan kekenyangan. Burung tidak pernah menyimpan makanan tetapi mencari makanan setiap hari dengan terbang merata-rata dan tidak pernah cuti. Jika cuti bermakna kelaparanlah burung tersebut. Oleh yang demikian kita perlu berusaha dan bertawakal untuk mencari rezeki. Firman Allah SWT:

"Siapa yang bertawakal kepada Allah maka Allah cukuplah baginya"
(Surah al-Talaq:3)

No comments:

Post a Comment