Sunday, June 6, 2010

Janganlah Menanti Masa Lapang utk Beribadat

"Janganlah menanti masa lapang untuk beribadah. Hal ini akan memutuskanmu daripada kewajipan menunaikan hak terhadap apa-apa yang Allah tetapkanmu di dalamnya(dlm masa lapang itu)"

Sikap sebenar orang ISLAM adalah tidak bertangguh tetapi berlumba-lumba dalam beribadah dan melakukan kebajikan. Ada juga di antara kita yang ingin melakukan ibadah atau amal kebajikan tetapi bertangguh dengan memberi banyak alasan sebagai contoh tunggu waktu pencen, tunggu lepas kerja dan banyak lagi alasan. Selalunya amal kebajikan dan ibadah yang ingin dilakukan tidak akan menjadi kerana BERTANGGUH dan ini merupakan satu BALA yang besar pada kita.

Orang yang HEBAT adalah orang yang menggunakan masa yan maksimum untuk beribadah dan taat pada ALLAH. Mereka yang mencari kelapangan adalah mustahil kerana dunia itu sendiri penuh dengan kesibukan dan pemikiran. Firman ALLAH SWT:

"Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak drp jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup didunia; dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik(syurga)"
(Surah Ali Imran:14)

No comments:

Post a Comment