Friday, March 12, 2010

KEBUMIKANLAH KEWUJUDANMU DI BUMI

Salam semua

Pagi nie (13 Mac 2010) di Masjid Hishamudin BBST, Ustaz Zul tlh mengajar tajuk KEBUMIKANLAH KEWUJUDANMU DI BUMI. Kepada kengkawan yang tiada masa dan jauh dari sini, maka saya berikan sedikit initipati apa yg saya faham dalam kuliah Ustaz Zul tadi.
"Tanamlah kewujudanmu di bumi yang tidak terkenal kerana sesuatu yang tumbuh sendiri tanpa ditanam sudah tentu hasilnya tidak sempurna"
Huraian daripada hikmah di atas, sembunyikanlah kemasyuranmu kerana ia akan membawa kpd kebaikan(keihklasan). Jika keikhlasan wujud bersama-sama kemasyuran berkemungkinan ianya tidak sempurna. Bisyr al-Hafi berkata: "Padamkan namamu dan perbaiki makananmu"
Padamkan namamu: ianya bermaksud kita tidak digalakkan mencari kemasyuran kerana kadang-kadang kemasyuran itu membawa kecelakaan seperti terpenjara di dalam sangkar emas.
Perbaiki makananmu: ianya bermaksud kita perlu mencari makanan yang halal dan sumber pendapatan kita juga halal. Sahabat nabi pernah bertanya pada rasulullah saw berkenaan bagaimana utk mendptkan doa yg mustajab. Rasulullah saw menjawab, PERELOKAN MAKANANMU(HALAL).
Pujangga arab berkata:
"Hiduplah berkeadaan biasa antara manusia dan redhalah, Yg demikian itu lebih selamat di dunia dan juga akhirat. Siapa yg tamakkan urusan manusia tidak akan selamat, Dan dia akan berserah ikut haluan org lain"
Ingatlah bahawa matlamat utama ibadat yang kita lakukan bukanlah pada perlaksanaannya tetapi adalah pada penerimaan ALLAH swt terhadap ibadat yang kita lakukan. Maka lakukanlah ibadat kita dengan penuh ikhlas dan jauhkan dari sifat takabbur dan riak.
Itulah serba sedikit yang telah dikupas oleh Ustaz Zul dlm bukunya SYARAH AL-HIKAM(Jilid 1). Bg kengkawan yg tinggal berdekatan dgn BBST, kelas ustaz Zul diadakan pada setiap hari sabtu jam 8am - 10am di Masjid Hishammudin BBST.

No comments:

Post a Comment