Saturday, March 20, 2010

Hati tidak dapat manfaat daripada sesuatu seperti KHALWAT(uzlah)

"Hati tidak mendapat manfaat daripada sesuatu seperti uzlah yang
memasuki medan fikrah dengannya"

Salam semua, kuliah minggu nie berkenaan dengan BERKHALWAT atau UZLAH iaitu yang melibatkan hati. Hati adalah tempat menerima sesuatu samada diisi dengan perkara baik, buruk, mudarat dll. Hati juga tempat menjadi rebutan pada syaitan dan malaikat ianya termasuk dengan godaan nafsu dan syaitan yang kuat jika kita menghala ke arah kejahatan. Cara utk melepaskan diri drp godaan nafsu adalah berUZLAH.

UZLAH: Perjalanan hati kepada kudrat Tuhan atau bersendiriannya hati dengan Allah SWT. Atau dengan bahasa lebih mudah adalah kita duduk bersendirian dengan mendekatkan diri kita dengan Allah SWT melalui zikir, mengenangkan dosa yg telah lalu dll.

Kesan berUZLAH adalah dapat menggerakkan akal fikiran kita. UZLAH tidak boleh dilakukan sepanjang masa jika kita sering berUZLAH bagaimana untuk kita berjihad ke jalan Allah dan bagaimana kita ingin mengembangkan ajaran Allah SWT. Ibn 'Ataillah memberi makna UZLAH adalah hati tidak mendapat sedikit drp uzlah dan bukannya berterusan. Atau dengan kata lain kita tidak menjadikan uzlah sebagai sistem kehidupan dgn menjauhkan diri drp masyarakat, bersembunyi atau bertapa di gua.
"Tidak ada pertapaan dalam Islam"
(Ibn Abi Syaibah)

Matlamat kita sebenar bukannya UZLAH tetapi uzlah adalah sbg jalan untuk mengkaji dan berfikir. Ibaratnya seperti jika kita sakit atau demam, matlamat kita bukannya utk berjumpa doktor tapi jumpa doktor adalah jalan untuk mencapai matlamat kita(iaitu sembuh dr demam).

Faedah UZLAH
1. Selamat drp keburukan lidah
2. Terpelihara mata
3. Terpelihara hati
4. Menghasilkan zuhud
5. Mempunyai ruang utk beribadah
6. Merehatkan hati dan badan

"Sesiapa yang inginkan kemuliaan akhirat maka perbanyakan berfikir"
(Ka'ab)

Orang yang cerdik mengambil peluang yang diberikan manakala orang kurang cerdik kagum dengan peluang yang ada. Ibaratnya ada seorang raja yang memberi peluang kepada rakyatnya untuk meminta apa sahaja di istana dan pasti ia akan tunaikan. Maka orang kurang cerdik akan mengambil meja yg mahal, TV, kerusi dan pelbagai barang lagi tetapi ada seorg wanita yg cerdik, dia hanya inginkan raja shj!!!. Maka raja perkenankan, apabila wanita tadi menjadi permaisuri semua barang2 yg dlm istana adalah miliknya..... Apa kaitannya dengan amalan kita seharian? Kita sibuk melakukan kerja2 kebaikan dengan mengharapkan pahala, syurga, bidadari dll tetapi org yg cerdik akan mengharapkan cinta kepada ALLAH SWT. Apabila Allah SWT sayangkan kita Insya Allah, semuanya yg dikehendaki oleh orang yang kurang cerdik akan menjadi milik kita!!!

Imam Ahmad bin Sahl berkata:"Ketahulah musuh-musuhmu terbahagi kepada empat."
1. DUNIA-senjatanya ialah makhluk sdgkan penjaranya ialah UZLAH
2. SYAITAN-senjatanya ialah kenyang sdgkan penjaranya ialah lapar(puasa)
3. NAFSU-senjatanya ialah tidur sdgkan penjaranya ialah berjaga mlm(beribadah)
4. HAWA NAFSU-senjatanya ialah bercakap sdgkan penjaranya ialah diam

No comments:

Post a Comment