Friday, March 26, 2010

Bagaimana Mungkin Hati Bercahaya

Salam semua, kita bersambung dengan huraian kitab Syarah Al-Hikam (Jilid 1) dengan tajuk Bagaimana Mungkin Hati Bercahaya. Kita mulakan dulu dengan kata alim ulama iaitu Sahl bin Abdillah

"Segala kebaikan terhimpun pada empat cabang: Mengosongkan perut(berpuasa), diam, Khalwat(bersunyian seorang diri) dan beribadah di waktu malam"

Menghimpunkan dua perkara yang bertentangan atau berlawanan adalah MUSTAHIL ianya seperti air dan minyak. Syeikh Ibn 'Ataillah melahirkan rasa hairan terhadap dua keadaan yang berlawanan.

"Bagaimanakah akan terang hati seorang yang segala gambaran dunia ini terpahat dalam cermin hatinya. Atau bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah, padahal dia masih terbelenggu oleh nafsu syahwatnya. Atau bagaimanakah akan dapat masuk ke hadrat Allah padahal dia belum bersih(suci) daripada kekotoran kelalaiannya. Atau bagaimanakah dia berharap akan memahami segala isi rahsia, padahal dia belum bertaubat daripada segala kekeliruannya."

Huraian:
Bagaimanakah akan terang hati seorang yang segala gambaran dunia ini terpahat dalam cermin hatinya
Apabila satu bekas diletakkan satu benda, maka bekas tersebut perlu dibasuh dahulu kemudian baru benda lain supaya ianya tidak bercampur. Ibaratnya seperti air kopi di dalam cawan, kemudian kita nak minum air susu. Maka kita perlu basuh cawan tue dulu, kemudian baru masukan susu. Jika tidak air susu akan bercampur dgn sisa air kopi tadi menyebabkan warna air susu berubah. Oleh yang demikian, bagaimana hati ingin bercahaya jika hati penuh dengan kotoran? Maka kita perlu bersihkan hati kita.

Bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah, padahal dia masih terbelenggu oleh nafsu syahwatnya
Jika kita nak menuju kepada ALLAH kita perlu tinggalkan nafsu syahwat. Nafsu syahwat perlu ditinggalkan kerana nafsu syahwat inginkan apa yang nafsu inginkan.

Bagaimanakah akan dapat masuk ke hadrat Allah padahal dia belum bersih(suci) daripada kekotoran kelalaiannya
Kekotoran kelalaian adalah kelalaian ketika dalam ibadah ianya menyebabkan kita tidak khusyuk atau tidak tumpu pada solat. Jika perkara yang tidak taat, kelalaian tidak wujud. LALAI adalah penyakit segala bentuk maksiat dan bagaimana untuk menghilangkan lalai? ZIKIR......caranya hanyalah berzikir. Rujuk laman ini utk mengetahui kalimah yang disukai ALLAH: http://pintalan.blogspot.com/2010/03/kalimah-yang-disukai-allah-swt.html

Bagaimanakah dia berharap akan memahami segala isi rahsia, padahal dia belum bertaubat daripada segala kekeliruannya."
Kita tak akan faham rahsia Allah jika kita belum bertaubat. Maka kita akan faham rahsia Allah sekiranya kita menjaga hubungan kita dengan Allah iaitu Rahsia Allah berkadar terus dgn hubungan kita dengan Allah iaitu dengan cara berTAUBAT

Kesimpulan:
1. Kita perlu menjaga hati supaya bersih
2. Jangan ikut nafsu syahwat tapi ikut iman
3. Cuba sedaya upaya perbanyakan zikir
4. Perlu sentiasa bertaubat

2 comments:

  1. ap tips nak suh senang bgn malam?

    ReplyDelete
  2. 1. sebelum tidur ambil air sembahyang
    2. waktu nak tidur baca fatihah, ayat kursi dan 3Qul
    3. Niat bangun awal pagi(kalau kau ada buku ustaz harun din, ada ayat utk kita bangun.... insya Allah nanti aku masukan dlm blog aku)

    Utk latihan cuba bangun 5am-515am. Pastu mandi then QIAM....anggaran 530am:
    -solat sunat tahajud(2 rakaat)
    -solat sunat witir(1 rakaat)

    cukup itu saja....pastu istiqomah...kalu larat buat:
    -solat sunat taubat (2 rakaat)
    -solat sunat tahajud(2 rakaat)
    -solat sunat witir(1 rakaat)

    cukup itu saja....pastu istiqomah...kalu larat buat:
    -solat sunat taubat (2 rakaat)
    -solat sunat tahajud(2 rakaat)
    -solat sunat hajat(2 rakaat)
    -solat sunat witir(1 rakaat)

    cukup itu saja....pastu istiqomah...kalu larat buat:
    -solat sunat taubat (2 rakaat)
    -solat sunat tasbih
    -solat sunat tahajud(2 rakaat)
    -solat sunat hajat (2 rakaat)
    -solat sunat witir(1 rakaat)

    ReplyDelete