Friday, April 9, 2010

Antara yang menunjukkan kewujudan ALLAH

Tajuk kali ini adalah untuk menunjukkan kekuasaan-Nya seperti kenyataan Ustaz Dr Zulkifli: "Antara yang menunjukkan kewujudan Allah yang Maha Perkasa kepadamu ialah Dia menutup penglihatanmu kepada-Nya dengan sesuatu yang tidak wujud bersama-Nya"

Manusia boleh melihat benda-benda yang mempunyai bentuk fizikal dengan menggunakan mata. Walaubagaimanapun mata manusia tidak boleh nampak ALLAH tetapi ALLAH boleh melihat mata manusia. Begitulah Maha Hebatnya ALLAH.....Tanda kekuasan Allah adalah dalam bentuk penciptaan makluk. Setelah Allah mencipta makhluk, Allah juga mencipta keperluan kehidupan makhluk spt akal fikiran.

Ramai orang mengejar dan ingin masuk ke syurga dan menyangka bahawa syurga adalah nikmat terbesar. Adakah anda tahu bahawa nikmat yang terbesar adalah manusia dapat bertemu dengan penciptanya yakni ALLAH SWT.

Abu Hasa al-Syazili berkata:"Sesungguhnya kami melihat kepada Allah SWT dengan penglihatan iman dan yakin. Justeru, kami tidak memerlukan sebarang dalil dan bukti"

Jika manusia ingin meningkatkan iman dan yakin dengan kewujudan Allah SWT adalah melalui ilmu. Bagi mendapatkan ilmu adalah dengan belajar atau menuntut dengan mencari dalil-dalil dan bukti-bukti kewujudan Allah SWT. Dalil-dalil dan bukti-bukti kewujudan Allah SWT yang akan memberi kesan dalam hati manusia.

No comments:

Post a Comment